فوم پلی استایرن EPS و XPS در معماری و دکوراسیون : نسل نوین عایق و ابزار ساختمانی

تکنولوژی و معماری در عصر جدید ارتباط بیشتری پیدا کرده اند و این ارتباط در بسیاری از موارد باعث فراهم شدن زمینه مناسب جهت اجرای طرح های مختلف با کوتاهترین زمان, بیش ترین کیفیت و مناسب ترین هزینه شده است. یکی از متریال نوین در صنعت ساختمان که این روزها در طراحی نما و دکوراسیون کاربرد پیدا کرده است , فوم پلی استایرن است که در دونوع EPS و XPS شناخته شده است.  فوم پلی استایرن یک متریال مناسب برای جایگزین کردن عایق های سنتی و ابزار های طراحی نما و دکوراسیون مانند سنگ ,سیمان , گچبری و رابیتس است. مزایای این فوم به انتخاب آن در مقایسه با گزینه های دیگر برتری می دهد.

فوم EPS

این فوم نوعی از ورق های پلی استایرن است که با نام پلی استایرن انبساطی نیز شناخته می شود. این فوم دارای وزن بسیار کمی بوده و از پلی استایرن ساخته می شود . ماهیت این فوم را هوا تشکیل می دهد و تنها مقدار کمی پلاستیک در ساختار آن وجود دارد. این فوم ها مصارف گوناگونی دارند و به عنوان عایق کاربرد دارند و در ساختمان سازی مدرن مورد استفاده قرار می گیرند.

فوم XPS

این فوم نمونه مشابه فوم EPS است که با عنوان پلی استایرن اکسترود شده شناخته می شود. خصوصیات این فوم تا حد زیادی شبیه مورد قبلی است . به عنوان عایق کاربرد دارد و از ان جایی که سبک است می تواند جای بسیاری از متریال ها را بگیرد. این فوم در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد و به شکل پنل نیز قابل استفاده است.

ابزار های طراحی نمای پلی استایرن

پلی استایرن در نوع EPSبه عنوان ابزار طراحی و اجرای نمای ساختمان به کار می رود. دانسیته این ابزار ها 22 و ضخامت روکش بتن پلیمری آنها 4 میلی متر است . این فوم با انواع مواد پلیمری , شیمیایی و معدنی به صورت پیش ساخته در کارخانه تولید شده و در محل مورد نظر به اجرا در می آید. همچنین در مقابل عوامل جوی مقاوم می باشد .

ویژگی ها

  • عایق حرارتی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی
  • عایق رطوبتی قابل استفاده در مناطق مرطوب
  • عایق صوتی مناسب برای آکوستیک کردن فضا
  • الاستیسیته بالا و مقاومت در برابر ترک خوردگی
  • وزن کم و مقاومت در برابر آسیب های زلزله
  • قابلیت تغییر رنگ و شکل برای طراحی نمای ساختمان
  • مقاومت در برابر اشعه های مضر , باران اسیدی و یخ زدگی
  • نصب و اجرای سریع و راحت برای کاهش زمان پروژه

ابزار های طراحی داخلی پلی استایرن

فوم پلی استایرن در نوع XPS در ابزارهای طراحی داخلی ساختمان کاربرد دارد . دانسیته این ابزارها در حدود 40 و عرض آن در حالت استاندارد 2متر می باشد . این ابزارها در اجرای طرح های مختلف دکوراسیون مانند سقف های کاذب , اجرای نور مخفی و نصب هالوژن کاربرد دارند.

ویژگی ها

  • عایق حرارتی مناسب در طراحی داخلی
  • عایق رطوبتی در مقابل عوامل مخرب
  • عایق صوتی برای جلوگیری از انتقال صدا
  • الاستیسیته بالا جهت جلوگیری از ایجاد ترک
  • وزن کم و مقاومت در برابر خسارت وارده زلزله
  • قابلیت اجرا در طرح متنوع و دلخواه
  • اجرای سریع و بی دردسر طرح ها مورد نظر
  • توجیه اقتصادی و کاهش هزینه های اجرا

ابزار های تزئینی EPS (فوم).

قرنیزها و تایل تزئینی نقش اساسی در افزایش جذابیت زیبایی در فضاهای داخلی و خارجی دارند. ابزارهای تزئینی EPS یا فوم عناصر معماری هستند که برای تزئین محل اتصال سقف و دیوارها و همچنین دکور دیوارهای داخلی ساختمان طراحی شده اند. این قطعات از پلی استایرن منبسط شده ساخته شده اند، ماده ای سبک، بادوام و همه کاره.

قرنیزها و تایل هایEPS در طیف گسترده‌ای از طرح‌ها، الگوها و اندازه‌ها در دسترس هستند، که امکان سفارشی‌سازی متناسب با سبک‌های مختلف معماری را فراهم می‌کنند.

مزایای استفاده از EPS در دکوراسیون داخلی و خارجی:

1. سبک وزن بودن: تزئیناتEPS به طور قابل توجهی سبک تر از مواد سنتی مانند گچ یا چوب هستند. این کار باعث می‌شود که هنگام نصب راحت‌تر کار کنند و کار و زمان مورد نیاز را کاهش می‌دهد.

2. مقرون به صرفه بودن: ابزارهایتزئیناتEPSدر مقایسه با موادی مانند گچ یا چوب مقرون به صرفه تر هستند. هزینه کمتر آنها، همراه با نصب آسان، آنها را به انتخابی مقرون به صرفه برای کاربرد در طراحی داخلی و خارجی تبدیل می کند.

3. تنوع طرح و شکل: قرنیزهای EPSابزارتزئیناتEPS یا فوم را می توان در طرح ها و الگوهای پیچیده قالب گیری کرد و این قابلیت، امکانات بی پایانی برای سفارشی سازی این محصول را به ما ارائه می دهد. همچنین می توانند ظاهر قرنیزهای تزئینی سنتی را بدون هزینه و وزن مرتبط با مواد دیگر تکرار کنند.

4. دوام: ابزارهای تزئینیEPS در برابر رطوبت، پوسیدگی و حشرات مقاوم هستند و دوام طولانی مدت را تضمین می کنند. این محصولات کمتر مستعد ترک خوردگی یا تاب برداشتن هستند در نتیجه برای کاربرد در تزیینات داخلی و خارجی مناسب هستند.

5-فرآیند نصب آسان:فرآیند نصب تزئیناتEPS یا فوم، صرف نظر از اینکه در داخل یا خارج ساختمان نصب شده باشند، نسبتاً ساده است. اندازه گیری های دقیق برای تعیین طول و طرح مورد نیاز انجام می شود. در مرحله بعد تزئیناتEPS با استفاده از چسب مناسب برای فوم پلی استایرن نصب می شود. ماهیت سبک وزن EPS کار با آن را در حین نصب آسان‌تر می‌کند و خطر آسیب را کاهش می‌دهد، چه تزئینات در داخل یا خارج از ساختمان نصب شوند, هنگامی که تزئینات به طور ایمن در جای خود قرار گرفتند، می توان آنها را رنگ کرد یا تکمیل کرد تا دکوراسیون کلی فضا را تکمیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید