پلی استایرن انبساطی (EPS)، پلاستیک سازگار با محیط زیست

بازیافت پلی استایرن انبساطی یا EPS

پلی استایرن منبسط شده (EPS) یک پلیمر متداول در صنعت بسته بندی است. بازیافت  EPS به دلیل طول عمر کوتاه مواد و حجم بالای ضایعا ت اهمیت زیادی دارد. هدف از این  کار کاهش حجم ضایعات با آسیاب و خرد کردن مکانیکی آن و سپس وارد کردن مجدد آن به تولید انبوه است.

پلی استایرن منبسط شده یا پلاستوفوم معمولا در بخش بسته بندی, ساختمان و غیره استفاده می شود . عمدتا به دلیل مقاومت عالی در برابر ضربه , عایق صوتی و سبکی آن این ماده کاربردهای بسیار متنوعی در بسته بندی صنایع غذایی , لوازم الکتریکی , قطعات سخت افزاری و …. دارد . همچنین این محصول به عنوان یک عایق حرارتی در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی دارد.

مواد مورد استفاده در صنعت بسته بندی در مدت زمان کوتاهی به پسماند با حجم بالا تبدیل میشوند. با هدف کاهش مشکل ناشی از انباشت زباله، تلاش زیادی برای بازیافت پسماندها و در نتیجه اجتناب ازسوزاندن و دفن زباله که تاثیر زیست محیطی بسیار بالایی دارند, انجام شده است . به این ترتیب بازیافت پلاستیک در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است .

مشکل اصلی در بازیافت EPS، حجم زیاد به دلیل چگالی کم مواد(محدوده 10-25کیلوگرم برمتر مکعب) است که هزینه حمل زباله از مبدا به کارخانه بازیافت را افزایش می دهد .بنابراین، هنگام بازیافت EPS , تمرکز بر کاهش حجم زباله و همچنین خطر آتش سوزی است .

حجم بالای EPS بازیافتی
زباله های بازیافتی تفکیک نشده
پلی استایرن بازیافتی فشرده شده

طبق آخرین تحقیقات انجام شده، اندازه بازار جهانی بازیافت پلی استایرن منبسط شده (EPS) در سال 2024 به ارزش 18453.87 میلیون دلار برآورد شده است و انتظار می‌رود به 28260.73 میلیون دلار تا سال 2031برسد .

به این دلیل که بازیافت EPS امکان پذیر است، نگرش نسبت به EPS در طول سال ها بسیار تغییر کرده است. این روزها افراد و کسب‌ وکارها نسبت به محیط‌ زیست آگاه‌ تر هستند و کاهش زباله به یک اولویت تبدیل شده است. آنها می‌دانند در حالی که EPS سبک و بادوام است  و هزینه زیادی ندارد، نباید در محل‌های دفن زباله قرار ‌گیرد، چون زیست تخریب‌پذیر نیست. به همین دلیل است که بازیافت EPS یک الزام مطلق است.

برخی از محصولات بازیافتی از پلی استایرن انبساطی (EPS) کدامند؟

در حالی که ممکن است فکر کنید بهتر است محصولات خود را از مواد جدید بسازید، اما در مورد EPS این مسئله کمی متفاوت است و تولید محصولات پلی استایرن جدید از مواد بازیافتی ارزان تر است.

در حال حاضر، EPS بازیافت شده را نمی توان برای ساخت بسته هایی که مستقیما با غذا در تماس است استفاده کرد. با این حال، می توان از آن برای ساخت وسایلی مانند مبلمان فضای باز، پنل های سقف، ظروف نهال، چارچوب در و پنجره, مصارف ساختمانی، بسته بندی های غیر غذایی و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد. حتی می توان EPS را با بتن مخلوط کرد و برای ساخت بلوک های بتنی پیش ساخته ی سبک از آن استفاده کرد. هنگامی که EPS با خاک و کمپوست ترکیب می شود، به بهبود هوادهی خاک کمک می کند. هنگامی که با پلاستیک ترکیب می شود، می توان از آن برای ساخت پنل های کف و قرنیز استفاده کرد. EPS در صنعت ساختمان نیز بسیار محبوب شده است. از EPS برای ساخت قالب عایق ماندگار (ICF)و سایر پانل های سبک سازه ای استفاده می شود.

مخلوط بتن و EPS
پنل ساختمانی
ظرف نهال و گلدان

آیا می خواهید یک برنامه بازیافت فوم EPS را شروع کنید؟ ما می توانیم کمک کنیم!

در حالی که EPS بسیار قابل بازیافت است، بازیافت آن در سطح مصرف کننده دشوار است. باید به مراکزی ارسال شود که بتوان آن را فشرده کرد. پس از فشرده شدن، می توان آن را بازیافت و دوباره استفاده کرد.

اگر شما در کسب و کارتان از EPS زیادی استفاده می کنید و به روش بهتری برای بازیافت آن نیاز دارید، یک کمپکتور بازیافت EPS می تواند کمک کند. با داشتن یک دستگاه در محل، می توانید ضایعات فوم حجیم را فشرده کنید تا حمل و نقل و بازیافت آن بسیار آسان تر باشد.

همه آنچه باید در مورد بازیافت EPS بدانید

از آنجایی که هم شرکت‌ها و هم مصرف‌کنندگان به دنبال جایگزین‌های جدید و سازگار با محیط‌ زیست برای پلاستیک هستند،  بازیافت این مواد و استفاده مجدد از آن  موضوع پیچیده ای است که باید عوامل زیادی در نظر گرفته شود.

با وجود اینکه EPS در واقع یک ماده پلاستیکی سلولی است، امکان استفاده از آن به عنوان یک بسته بندی پایدار به دلیل پتانسیل بازیافت و استفاده ی مجدد از آن، روز به روز  بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. به همین دلیل است که می خواهیم واقعیت بسته بندی EPS را به عنوان یک جایگزین پایدار توضیح دهیم.

چرا پلی استایرن منبسط شده یک پلاستیک پایدار (سازگار با محیط زیست) است ؟

پلی استایرن منبسط شده (EPS) یک ماده پلاستیکی سلولی ساخته شده از 98 درصد هوا و 2 درصد ماده است که ویژگی های برجسته ای را به عنوان یک ماده بسته بندی ارائه می دهد (عایق حرارتی، مقاومت فشاری عالی و جذب ضربه،بسیار سبک وزن و…)

به غیر از بسته بندی EPS، این ماده همچنین به طور گسترده ای در موارد زیر استفاده می شود:

  • صنعت ساختمان
  • صنایع غذایی و دارویی
  • لوازم خانگی
  • قطعات صنعتی مانند قطعات مورد نیاز در صنعت خودروسازی.

با توجه به اینکه پایداری و ارزش های زیست محیطی جدید هم در قوانین عمومی و هم در قوانین دولتی نفوذ کرده است، استفاده از مواد پلاستیکی مشتق شده از نفت به طور فزاینده ای بحث برانگیز شده است. در این زمینه، پلی استایرن نیز، به عنوان یکی از مواد مشتق شده از نفت که به کندی تجزیه می شود، شهرت ضعیفی به دست آورده است.

با این حال، EPSمزیت هایی دارد که می تواند آن را به یک پلاستیک پایدار تبدیل کند:

فرآیند تولید EPS ردپای کربن کمی در مقایسه با سایر مواد بر جا می گذارد. در تولید محصولات پلی استایرن انبساطی از بخار آب به عنوان منبع انرژی استفاده می شود و همینطور آب مصرفی کمی دارد که بازیافت می شود.

همچنین، در طول فرآیند تولید، زباله های کمی تولید می شود، زیرا محصولات ضایعاتی و استفاده نشده را می توان دوباره به فرآیند تولیدبرگرداند. این واقعیت که این ماده فقط از 2٪ پلی استایرن تشکیل شده و 98٪ EPS هوا است نیزاستفاده از مواد نفتی و همچنین رد پای کربن را به حداقل می رساند.

بر خلاف سایر مواد پلاستیکی، بازیافت EPS زمانی آسان است که برنامه‌های مناسب اجرا شوند. در واقع، تنها 0.1 درصد از زباله های جامد شهری را پلی استایرن منبسط شده تشکیل می دهد.

راه اندازی کارخانه های بازیافت EPS در سراسر جهان، بازیافت EPS را به رکوردهای جدیدی سوق می دهد. این ماده بعد از بازیافت می تواند در تولید بسته‌بندی جدید EPS استفاده شود، یا می‌تواند در بسیاری از کاربردهای دیگر، از تولید پلاستیک‌های جدید گرفته تا صنعت ساختمان و بسیاری موارد دیگرمورد استفاده قرار گیرد.

EPS امکان تولید بسته بندی بهینه و شخصی سازی شده را فراهم می کند، استفاده از مواد را به حداقل می رساند و در نتیجه اثرات زیست محیطی را نیز به حداقل می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید